مسجد سلماسی
مسجد سَلْماسی از موقوفات آستانه حضرت معصومه در نزدیکی خانه امام خمینی در قم است. شهرت این مسجد، به برگزاری دروس فقه و اصول امام خمینی در این مکان قبل از پیروزی انقلاب بازمی‌گردد.
مسجد سلماسی واقع در خیابان ارم و در انتهای کوچه آقا‌زاده (سلماسی) است و ضلع غربی آن نبش کوچه‌ای دیگر قرار دارد. از ویژگی‌های مسجد سلماسی، سادگی بنای آن است و تقریباً هیچ یک از تزئینات و معماری‌های معمول در مساجد، در آن به کار نرفته است. بر اساس کتیبه روی دیوار، این مسجد و آب‌انبار آن از موقوفات آستانه حضرت فاطمه معصومه است. از زمان احداث این مسجد هیچ تعمیری در آن صورت نگرفت، تا در سال ۱۳۸۰ش که از سوی اداره اوقاف، مرمت و بازسازی شد.
محل تدریس امام خمینی

شهرت مسجد سلماسی از روزی آغاز شد که امام خمینی، تدریس خود را به آنجا منتقل کرد. امام، ابتدا در مسجدی کوچک، نزدیک حرم حضرت معصومه تدریس داشت که به‌دلیل محدودیت فضا و کثرت شاگردان، عده‌ای مسجد سلماسی را پیشنهاد کردند. بعدها و پس از وفات آیت‌الله بروجردی، درس خارج وی به مسجد اعظم قم انتقال یافت.
این مسجد، امروزه هم یکی از مکان‌های برگزاری دروس حوزه علمیه قم است.

ثبت در آثار ملی
این مسجد و آب‌انبار آن در ۱۶ شهریور ۱۳۸۳ش با شمارهٔ ثبت ۱۱۰۹۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. مسیر منزل امام تا مسجد سلماسی هم با تصویب شورای سازمان میراث فرهنگی کشور، از محورهای گردشگری در استان قم شناخته شد.
عکاس مصطفی مداح نظری
نظرات کاربران
UserName