ترمیم بزرگترین مسجد خشتی جهان
مسجد بزرگ شهر جنه در کشور مالی که بزرگترین مسجد خشتی جهان به شمار می‌آید، در سال ۱۹۰۷ میلادی در مرکز مالی در غرب آفریقا بنا شده است.

به گزارش فرارو، به اعتقاد بسیاری از مهندسان معماری این مسجد به دلیل سبک معماری اسلامی که در به کار رفته بزرگترین دستاورد معماری شیوه موسوم به سودانی- ساحلی یا به عبارت دیگر نئوسودانی قلمداد می‌شود.

شهر جنه در سده هشتم میلادی در مرکز مالی بنا شده و یکی از کهن‌ترین شهرهای منطقه جنوبی صحرای بزرگ آفریقا می‌باشد که در دلتای رود نیجر واقع شده و از سال‌های دور تبدیل به یکی از راه‌های مهم عبور کالاهایی همچون طلا، نمک و .... شده و با شهر تیمبوکتو در شمال مالی به رقابت پرداخته است.

هنرمندان و صنعتگران ماهری از چندین نسل مختلف معماری مسجد بزرگ شهر جنه با ۱۰۰ متر طول و ۴۰ متر عرض و دیگر بناهای خشتی این شهر را بر عهده داشته‌اند و آنها را به نحوی ساخته‌اند که در مقابل آب باران نفوذ ناپذیر باشند.

دیوارهای مسجد بزرگ شهر جنه که بر اساس ارتفاع آنها دارای قطر ۴۱ تا ۶۱ سانتی متر هستند، از خشت گلی و به صورتی هنرمندانه‌ای ساخته شده اند، به گونه ای که ظاهر زیبایی به این مسجد بخشیده است.

در ساخت مسجد بزرگ شهر جنه از شاخه های درخت خرما استفاده شده تا از ترک خوردن بر اثر رطوبت و گرما در امان باشد، دیوارهای این مسجد نیز عایقی در برابر گرمای روز و سرمای شب به شمار می‌آید.

بازسازی سالانه مسجد بزرگ شهر جنه تبدیل به جشنواره‌ای شده که طی آن تمامی ساکنان این شهر جمع شده و به صورت نوبتی چند روز به بازسازی مسجد می‌پردازند، در این مدت جوانان و میانسالان مشغول تعمیر و بازسازی بنای مسجد شده و زنان نیز به آنان کمک می‌کنند.

مسجد جنه در سال ۱۹۸۸ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.
نظرات کاربران
UserName