طــــلا از اکتشاف، استخراج، فرآوري، استحصال و استفاده از آن به روايت تصوير
طلا از واژه Jval در زبان سانسكريت، gold در آنگلوساكسون، geolo در انگليسي قديم و aurum در لاتين گرفته شده كه همگي به معناي طلا (زرد) مي باشند. طلا فلزي زرد رنگ با نماد Au، وزن مخصوص بالا (19gr/cm332)، جرم اتمي 967/196 و عدد اتمي 79 است. اين عنصر داراي سختي 5/2 تا 3، نرم، براق،‌ قابل انعطاف، چكش خوار، شكل پذير، داراي شکست دندانه اي است. طلاي خالص معمولاً حاوي 8 تا 10% نقره و گاهي بيشتر است. با افزايش نقره، رنگ سفيد تري ايجاد شده و وزن مخصوص نيز كمتر مي‌شود. طلا جزء گروه عناصر آزاد، طبيعي و خالص بوده و فراواني آن در پوسته زمين در حدود 7-10 × 4 مي باشد. طلا پراكندگي بسيار گسترده‌اي دارد. معمولاً در رگه‌هاي كوارتزدار در سنگ‌هاي دگرگوني و اسليتي و يا در ماسه‌ها و آبرفت‌هايي كه از تجزيه سنگ‌هاي ديگر حاصل مي‌شود، وجود دارد.
طلا معمولاً به نمونه‌هاي فلزي ديگر مانند پيريت طلادار وابسته است. طلا نقش خود را به عنوان ذخيره پولي در هر سطحي حفظ كرده است و بانك هاي مركزي ملل مختلف آن را به عنوان ذخيره پولي نگهداري مي كنند.
طلا پس از اکتشاف، جهت استخراج، فرآوري و استحصال از سنگ معدن و يا ماسه‌هاي طلادار روشهاي مختلف و البته طاقت فرسايي را مي طلبد که بگونه اي در تصاوير زير بيان شده است ...
نظرات کاربران
UserName