قبرستان بقيع
"يكى از پر خاطره‏ترين مكان‎هاى مدينه، بقيع است؛ جايى كه نخست آن را بقيع الغرقد مى‏ناميدند. «غرقد» نوعى درخت بوده كه در گذشته، در محل اين قبرستان و يا در كنار آن قرار داشته و محتملا به تدريج با گسترش قبرستان، آن درخت‎ها -كه به نظر برخى توتستان بوده - از ميان رفته است.
بقيع پيش از اسلام، گورستان مردم يثرب بوده و پس از اسلام نيز به عنوان مهمترين گورستان مدينه شناخته شده است. اين گورستان با وسعت نسبتا زياد خود، در طول قرون مختلف اسلامى مدفن صحابه، تابعين و مهمتر از همه، چهار تن از امامان(عليهم‎السلام) بوده و از اين رو محل زيارت تمامى زائران مدينه منوره است. بقيع در ناحيه شرقى مسجد النبى و تقريبا در فاصله دويست مترى آن قرار دارد. اين قبرستان تا يكصد سال پيش خارج از حصار قرار داشت، اما اكنون تقريبا در ميان شهر مدينه واقع شده و با چهار خيابان محاصره گرديده است؛ ستين، عبد العزيز، ابى ذر، باب العوالى.
بقيع در زمان رسول خدا(صلي الله عليه و آله) نيز زيارتگاه بوده و آن حضرت برخى شب‎ها خانه را ترك كرده و تنها به بقيع مى‏رفته و در آنجا به راز و نياز با خدا مى‏پرداخته است. برخى دختران آن حضرت و نيز برخى از ياران نزديكش در بقيع مدفونند؛ كسانى چون عثمان بن مظعون كه از صحابى مورد علاقه رسول خدا بود.
چهار امام بزرگواري که در بقيع مدفونند عبارتند از :
1- امام مجتبي(ع)
2- امام سجاد(ع)
3- امام باقر(ع)
4- امام صادق ( ع)
"
نظرات کاربران
UserName